Mazelen

Mazelen is een besmettelijke ziekte, één van de meest besmettelijke ziekten die er bestaan, en wordt veroorzaakt door een virus. Mazelen komt op de hele wereld, dus ook in Nederland, voor. De ziekte wordt gekenmerkt door een rode huiduitslag. Naast de hieronder beschreven ziekteverschijnselen kan het virus ook diarree, middenoorontsteking, longontsteking, stuipen en (na enkele jaren) hersenontsteking veroorzaken. Men kan aan mazelen overlijden.

Ziekteverschijnselen kunnen zijn:
  • hangerigheid
  • neusverkoudheid
  • hoesten
  • oogonsteking
  • kleine witte vlekjes in mondslijmvlies
  • na enkele dagen vlekjes achter de oren
  • vervolgens rode huiduitslag over hele lichaam

Iedereen kan mazelen krijgen. Het virus is van mens tot mens overdraagbaar via de lucht, zelfs op enige afstand. U kunt besmet raken doordat u in aanraking komt met druppeltjes die mensen die met het mazelenvirus besmet zijn uitademen, hoesten of niezen. Een persoon die het mazelenvirus heeft opgelopen is zelf besmettelijk zodra de eerste ziekteverschijnselen begonnen zijn.

Besmetting kunt u niet verkleinen of voorkomen door middel van hygiënemaatregelen zoals handen wassen en hoesthygiëne. Als u de ziekte als eens doorlopen heeft, heeft u een natuurlijke afweer tegen mazelen opgebouwd. U kunt besmetting voorkomen door vaccinatie. Iedereen die nog nooit tegen deze ziekte is ingeënt wordt aanbevolen dat alsnog te doen. De vaccinatie tegen mazelen is de BMR vaccinatie, één vaccinatie tegen bof, mazelen en rode hond. Deze vaccinatie zit in het Nederlands Rijksvaccinatieprogramma en wordt twee keer gegeven. Bij volwassenen die niet eerder gevaccineerd zijn geeft één BMR vaccinatie waarschijnlijk levenslang bescherming tegen het mazelenvirus.

Naast de omstandigheden op uw bestemming, zijn uw persoonlijke situatie en reisplannen variabelen die van doorslaggevende invloed zijn op de voorbereidingen die u kan dan wel verplicht bent te nemen voor u op reis gaat. Bij ons kunt u terecht voor een deskundig reizigersgeneeskundig advies en bovengenoemde vaccinaties.