Malaria

Malaria is een ziekte veroorzaakt door een parasiet. De ziekte komt voor in (sub)tropische gebieden. In Nederland is malaria een importziekte. Er zijn vijf verschillende vorm van malaria. Aan de gevaarlijkste vorm kan men binnen enkele dagen overlijden. Bij de vier andere vormen treden dezelfde ziekteverschijnselen op, maar ernstige complicaties worden niet veroorzaakt. Bij enkele vormen kunnen parasieten in die in de lever terecht gekomen zijn pas na enkele maanden of jaren ziekteverschijnselen veroorzaken.

Ziekteverschijnselen kunnen zijn:
  • koude rillingen
  • spierpijn
  • vermoeidheid

De parasieten die malaria verooorzaken worden overgedragen door muggen. Deze muggen zijn doorgaans actief tussen zonsondergang en zonsopgang. Via een muggenbeet komen de parasieten uw lichaam binnen. Vervolgens vermenigvuldigen de parasieten zich in uw lever en dringen daarna de rode bloedcellen binnen. De ziekte wordt niet van mens op mens overgedragen. De eerste ziekteverschijnselen treden meestal anderhalve tot twee weken na de besmetting op. De gevaarlijkste vorm van malaria kan optreden tot ongeveer een maand na de besmetting. Bij enkele vormen kunnen parasieten in die in de lever terecht gekomen zijn pas na enkele maanden of jaren ziekteverschijnselen veroorzaken.

Besmetting met de parasiet die malaria veroorzaakt kunt u verkleinen door de kans op een muggenbeet te verkleinen. Dit kunt u doen door het dragen van bedekkende kleding, het gebruik van muskietennetten en het gebruik van anti-muggenvloeistof in de periode dat de muggen actief zijn. Malaria kan worden voorkomen door het slikken van anti-malaria middelen. Er bestaan verschillende soorten anti-malariamiddelen. Welke u nodig heeft of mag gebruiken is van diverse factoren afhankelijk. Doorgaans dienen anti-malaria middelen tot tenminste vier weken na het verlaten van het malariagebied worden ingenomen. Er bestaan ook middelen die u slechts tot één week na het verlaten van het gebied nog moet innemen. Er bestaat geen vaccin tegen malaria.

Naast de omstandigheden op uw bestemming, zijn uw persoonlijke situatie en reisplannen variabelen die van doorslaggevende invloed zijn op de voorbereidingen die u kan dan wel verplicht bent te nemen voor u op reis gaat. Bij ons kunt u terecht voor een deskundig reizigersgeneeskundig advies en voorschrijving van eerder genoemde anti-malaria middelen.